26 Ağustos 2008 Salı

Üniversitelerde Oyunculuk Eğitiminin Kendine Özgü Niteliği-IV


Yrd.Doç.Dr. Önder PAKER
Beykent Üniversitesi
Güzel Sanatlar Fakültesi
Oyunculuk Bölüm Başkanı


Bütün bu temel ögelerden başka oyunculuk eğitiminin diğer eğitimlerden farklı pek çok yönüne de değinmeliyiz. Örneğin oyunculuk öğrencilerinin ders çalışma biçimi diğer eğitimlerden farklıdır. Kütüphanede ve evde çalışılabilecek teorik derslerin yanısıra, uygulama derslerinin rol, sahne, diksiyon, dans, sahne hareketi, şan gibi dersler için stüdyoya ve sahneye de ihtiyaçları vardır. Bu nedenle oyunculuk bölümüne ait stüdyo ve sahnenin ders saatleri dışında öğrenci çalışmalarına ayrılabilecek bir zaman dilimini de düşünülmelidir.

Sahne üzerinde kullanılacak temel eşyalar podyumlar, panolar, iskemle, masa gibi eşyalar ile aksesuar olarak kullanılacak malzemeler de gereklidir. Bu malzemeleri koruyacak dolaplar ve askılar da unutulmamalıdır.

Oyunculuk eğitimi seyirci ile tamamlanacak gösteriler olmadan eksik kalır. Bu nedenle en azından her eğitim dönemi sonunda bir oyunun tamamı hazırlanmalı ve seyirciye sunulmalıdır. Bu masraflı bir iştir. Tümüyle profesyonel bir gösterinin tüm aşamalarını içeren bu oyun hazırlığı dönemi yaşanması ve oyunun seyirciye sunulması gereklidir. Bu nedenle her oyun için farklı dekor, kostüm yaptırılması , aksesuar satın alınması gereklidir. Zaman içinde oynanan oyunların dekorları, kostüm ve aksesuarları biriktikçe yıldan yıla daha az harcama yapılarak gösteriler gerçekleşebilir.

Oyunculuk eğitiminde sınav biçimleri de değerlendirme yöntemleri de farklıdır. Öğrencinin her ders birbirine bağlı bir gelişme süreci izlenmektedir. Sadece vize sınavı ve final sınavı bu değerlendirmede yetersiz kalır. Sürecin derse devam hazırlık ve ders ilgi ile belirlenen bir değerlendirmesi de yapılmaktadır.Ders dışında kalan zamanlar okumaya, araştırmaya ve tekrara ayrılmış ise bu süreç daha verimli ve başarılı bir sonuç yaratacaktır.

Oyunculuk eğitiminin en önemli ögelerinden biri de bu alanın akademik eğitimcisinin az sayıda bulunmasıdır. Türkiye’deki oyunculuk bölümlerinin sayısı ile öğretim üyesi sayısı karşılaştırıldığında bu durum kendini hemen ortaya koyacaktır. Oyunculuk bölümlerinin kendi eğitimcilerini de üretmesi gerekir. Lisans Üstü programlar, mezunların akademik ilerlemesi için zorunludur. Bugün üniversitelerin bir çoğunda oyunculuk bölümleri, eğitimlerini dışarıdan katılan sanatçıların katkılarıyla sürdürmektedir. Bu arada, sanatçılar arasında da eğitimci niteliğine sahip pek az kişinin bulunduğunu da hatırlatmamıza gerek yoktur. Oyunculuk eğitimi için lisans üstü programlarda örneğin yüksek lisans programlarında oyunculuk eğitimciliği alanı açılmalıdır.
(Devam edecek)